Swietelsky AG
Vissza

Biztonság a föld alatt, avagy így néz ki az M3-as metró biztonsági rendszere

05.01.2022

A legmodernebb berendezések kerülnek beszerelésre a hármas metró állomásain 

 

Metrótűz, áramkimaradás - szerencsére sokévente egyszer fordul elő ilyen eset a metrón, mégis egy beépítés, rekonstrukció során elhanyagolhatatlan tényezők. Egy esetleges veszélyhelyzetben magasnyomású vízköddel oltó berendezéssel, világítótestekkel és irányjelző lámpákkal biztosítható az utasok kijutása a metróállomások területén, illetve területéről. 

Arra gyakorlatilag egészen kicsi az esély, hogy áramszünet miatt lekapcsol a teljes rendszer, de azért a „Nagy Testvér” folyamatosan figyel: az ÁDI – vagyis az Állomás Diszpécser Szolgálat – helyiségében a nap 24 órájában szemmel tartják az állomás életét a monitorokon keresztül, a műszaki ügyeletes pedig az elektromos és a gépészeti rendszereket is figyeli. Itt található a tűzjelző beavatkozási központ is, amely adja és fogadja a különböző jeleket tűz keletkezésekor. A teljes biztonság érdekében minden egyes területet külön egység figyel. 

Menekülési helyzetben - mondjuk tűz vagy áramszünet esetén - utasok biztonsági kijutását különböző jelzőfények segítik. A kijáratjelző lámpatesteket általában a mennyezetre vagy ajtóra szerelik. A másik jelzőfény, amely az utasok eligazodását segíti, a peron kőburkolatába épített menekülési jelzőnyilak.

Tűzvédelmi rendszerek tekintetében meg kell említeni a vízköddel oltó rendszert is, mely a hagyományos sprinkler rendszerekhez képest jóval kevesebb vizet használ el. A rendkívüli nyomással (120 bar) működő rendszer apró cseppekre porlasztja az oltóközeget, így igen előnyös és környezetbarát technológia, mely elektromos felületeket sem károsítja, a berendezések oltás után is működőképesek maradnak. A kábelalagút mellett a vágányteret és a mozgólépcső lejtaknákat is ezzel a rendszerrel védik. Az oltófejeket a mozgólépcső alatt helyezték el, de éles helyzetben a főszellőzőrendszert is segítségül hívják: ha lent a peronszinten ütne ki tűz, a felszíni bejárat felől JET (elszívó/befúvó) ventilátorokkal fújják a menekülési iránnyal szembe, lefelé a levegőt, hogy az utasok füstmentes folyosón tudjanak menekülni.

A vágánytérben a tűzveszély a szerelvényekre is vonatkozik. Ezért az oltófejeket a vágányokra, pontosabban  a két sín között futó csőre szerelték fel. Innen száll fel a köd és oltja el esetleg a szerelvényen keletkezett tüzet.  

A fotókat és az anyagot a Magyar Építők készítette